Driftsprincipper: De 7 største forandringer
Alle aktiviteter i den forbindelse – klargøring af nye arbejdsgange, uddannelse i nye systemer, flytteforberedelser, den konkrete flytning og meget mere – vil ske under paraplyen "Fremtidens SUH", som også betegner selve resultatet – det færdige hospital.
Forud for ibrugtagningen er der gået en lang designperiode efterfulgt af det konkrete byggeri. Disse faser har taget udgangspunkt i visioner for fremtidens hospital.
De visioner, som byggeriet er funderet på, udgør sammen med SUHs strategi også et fundament for driften af Fremtidens SUH.
Dette fundament er konkretiseret i 7 principper for driften, der fokuserer på de 7 største forandringer, som det nye byggeri vil medføre for den daglige drift.
- Driftsprincip 1 Optimal udnyttelse af patientens tid
- Driftsprincip 2 Flyt viden – ikke patienten
- Driftsprincip 3 Adskillelse af personalezoner og patientzoner
- Driftsprincip 4 Fleksibilitet på tværs af specialer
- Driftsprincip 5 Standardisering af rum, udstyr og arealer
- Driftsprincip 6 Fra ejerskab til fællesskab
- Driftsprincip 7 Just-in-time levering af varer og udstyr
Mere om de enkelte driftsprinipper
Optimal udnyttelse af patienternes tid
Formål:
- Patientens skal opleve at hans/hendes tid respekteres og behandling søges planlagt, så tiden ikke spildes
- Patient og pårørende skal have optimale muligheder for at være velforberedte til samtale
- Mødet mellem patient og personale skal være trygt og brugbart for patienten
Hvordan:
- Etablering af enestuer, som sikrer bedre muligheder for læring og restitution
- Dokumentation sker som udgangspunkt på stuen
- Bedre planlægning af ambulante aktiviteter på samme dag og sted
Nye patient-forløb: Flyt viden - ikke patienten.
Formål:
- Der skal sikres mere sammenhængende patientforløb, med bedre overgange mellem specialer og sektorer, og med patienten i centrum – også i fysisk forstand.
Hvordan:
- Patientforløb skal analyseres, gentænkes og udvikles, så patientens forløb forbedres og personalet bruger deres tid på bedste måde. Der skal bl.a. lægges vægt på i højere grad at flytte personalets viden hen til patienten, frem for at patienten sendes frem og tilbage mellem specialer og fysiske enheder.
Adskillelse af personalezoner & patientzoner.
Formål:
- Indretningen af hospitalet skal være patientfokuseret
For at gøre opholdet på hospitaler så behageligt som muligt for patienten, indrettes hospitalet efter ”frontstage/backstage” princippet
Hvordan:
- Frontstage zonen - personale er synligt og tilgængeligt for patienter. Undersøgelse og behandlingsrum er placeret i de to nederste etager for at sikre patienten kortest vej fra indgang til behandling. Dokumentation og journalskrivning foretages som udgangspunkt sammen med patienten
- Backstage zonen – kontorarealer og personalerettede rum, der er placeret, så der skabes arbejdsro og diskretion for at opnå effektiv og sikker drift, hvor personalet ikke er tilgængeligt for patienter
Fleksibilitet på tværs af specialer.
Formål:
- Større fleksibilitet i samarbejdet mellem specialer er afgørende for at sikre den effektivitet, der er forudsat i byggeriet og for at sikre mere sundhed for pengene
- Målet er derfor at sikre en mere fleksibel udnyttelse af rum og ressourcer, og på den måde reducere forsinkelser og aflysninger samt spare patienten tid
Hvordan:
- Fleksible senge: naboafdelinger deles om senge og kan øge eller reducere sengeantal efter aktuelt behov
- Fleksible ambulatorier: ambulatorierummene benyttes af flere afdelinger i løbet af en dag og understøttes af et bookingsystem
- Personalets viden flyttes i højere grad hen til patienten, frem for at patienten sendes frem og tilbage mellem specialer og fysiske enheder
Standardisering af rum, udstyr og arealer.
Formål:
- Høj udnyttelse af fysisk kapacitet og ressourcer
- Større robusthed over for fluktuerende kapacitetsbehov – både daglige og langsigtede justeringer
- Minimering af betjeningsfejl ved brug af ens udstyr og rumindretning
Hvordan:
- Høj grad af implementering af standardrum – sengestuer, undersøgelsesrum, mødelokaler og kontorer
- Etablering af fælles udstyrspulje. Etablering af centrale lagre med fælles udstyr og hjælpemidler
Fra ejerskab til fællesskab.
Formål:
- Sikre en bedre udnyttelse af hospitalets ressourcer ved, at ressourcer deles på tværs af afdelinger og funktioner
Hvordan:
- Hjælpemidler, udstyr og inventar er fællesejendom
- Etablering af fælles udstyrspulje for småt, mobilt udstyr, hvor servicering og rengøring er et centralt ansvar
- Levering af varer (depot, linned og medicin) skal understøtte den fælles udnyttelse af ambulatorier, senge og udstyr. Her tænkes også i deleøkonomi
- Gentænkning af den eksisterende budgetmodel
Just-in-time levering af varer og udstyr.
Formål:
- At sikre de rette varer og udstyr til rette tid, hvor de skal bruges eller så nær ved, at personale skal bruge mindst mulig tid på at håndtere og gå efter varer og udstyr
Hvordan:
- For hvert afsnit defineres, hvilket udstyr der bør være til stede for at den daglige drift og arbejdsgange ikke bliver forsinkede af ventetid
- Graden af nærhed og tilgængelighed vurderes ift. den kontekst samt med den hyppighed, som udstyret skal anvendes med
- Der sikres en høj forsyningssikkerhed, så nødvendige materialer, forbrugsvarer, medicin etc. når frem i rette tid, i rette mængde og til rette sted
Læs mere
Læs om de forskellige driftsprincipper i fuld længde her:
Opdateret torsdag den 26. sep. 2024