I 26 år har Karin og Linda arbejdet sammen: Vi kan både grine og græde sammen

I mere end et kvart århundrede har sygeplejerskerne Karin Refskou Frederiksen og Linda Lausten Seitzberg været kolleger på Gynækologisk/Obstetrisk Afdeling i Roskilde
Når livet er svært, hjælper det at have humor, og vi griner meget sammen, fortæller Karin Refskou Frederiksen (tv.), der for 26 år siden blev ansat af Linda Lausten Seitzberg (th.), som har arbejdet på Sjællands Universitetshospital i 34 år.

Af Lasse Lund Rene

Hvordan vil I beskrive hinanden som kolleger?

Karin: Linda er enormt pligtopfyldende og omsorgsfuld. Man kan nemt komme til hende. Jeg kan vise alle mine sider til Linda. Både de gode og de mindre gode. Jeg er altid meget tryg, når jeg skal på arbejde sammen med hende, for jeg er aldrig i tvivl om, at patienten får den bedste pleje, når hun er der. Det er dejligt at have sådan en kollega.

Læs hele magasinet: MAGASIN 2023

Linda: Karin sætter en ære i at gøre tingene ordentligt. Patienterne skal have det godt. Kollegaerne skal have det godt. Karin har et rigtig godt overblik. Der er ikke den ting, hun ikke vil gøre for at få vagtplanen til at gå op, så folk bliver glade og tilfredse. Hun er et stort plus for afdelingen.

Hvornår har I gjort en forskel for hinanden?

Karin: Jeg mistede min mor til cancer. Hun blev faktisk behandlet her, mens jeg selv var her. Det kan jeg huske tydeligt. Det var en personlig krise for mig. Her brugte jeg også Linda, som jeg havde tillid til. Hun gav sig tid til at lytte til, hvad jeg havde at sige.

Linda: Min søn havde en hjernetumor. Han blev tatoveret i hovedet, dér hvor han skulle have strålebehandlingen. Jeg kan huske, da vi fik en patient på afdelingen, der var i samme strålebehandling og som havde de samme tatoveringer. Det var svært for mig at se. Det gibbede simpelthen fuldstændig i mig. Der talte jeg med Karin. Det er hende, jeg går til, hvis jeg har brug for at snakke om noget, der er svært.

Hvad betyder jeres forhold for jer?

Karin: Når vi har arbejdet sammen i så mange år, har vi jo haft op- og nedture. Også personligt. Linda kan godt se på mig, når mit bæger er ved at være fyldt. Jeg skal ikke sige ret meget eller se ret mærkelig ud i ansigtet, før Linda lige lukker døren til mit kontor og siger: ”Karin, hvordan har du det egentlig?” Det er vigtigt for mig.

Linda: Vi har altid brugt hinanden meget. Både når vi har brug for at snakke, og når vi skal have luft fra vores arbejde. Min søn har mange skader efter sin kræftsygdom, så jeg skal med ham til alle mulige ting. Karin får altid på en eller anden måde mingeleret mine vagter, så jeg kan komme med til det. Det er jeg meget taknemmelig for.

Har du en kollega, der gør en forskel for dig i hverdagen?

Skriv til: magasin@regionsjaelland.dk

Strategi og Plan

Har du en god idé til et emne, vi skal tage op i Magasin?