Morten Ziebell

Lægefaglig vicedirektør Morten Ziebell

Har du tid til en venlig gestus?

En medarbejder fortalte mig for nylig en historie, som gjorde stort indtryk på mig.

Jeg mødte hende til en introduktion for nye ansatte. Her kommer vi alle fire fra direktionen og hilser på de mange nye kolleger. I løbet af de tre timer, som arrangementet varer, spørger vi altid de nye, der har været en del af vores arbejdsplads et par måneder på det tidspunkt, hvad de synes er godt og skidt ved at arbejde på Sjællands Universitetshospital.

Læs hele magasinet: MAGASIN 2023

Den pågældende medarbejder rejste sig op og fortalte om en dag, hvor hun havde set en ældre patient tabe sit strikketøj. Medarbejderen havde samlet det op og hjulpet med at sætte de faldne masker på igen. Patienten, der var svært immobil, var blevet meget glad og taknemmelig for den venlige gestus, så medarbejderen gik fra stuen med et smil, efter de havde talt kort sammen om det fine strikketøj.

Bagefter havde hun fået en reprimande: ”Det er der ikke tid til”, lød det.

Derinde i auditoriet, hvor vi alle sad og lyttede, så jeg lyset slukke i hendes øjne. Historien gjorde mig først trist, men blev hurtigt afløst af et ”fandeme nej”: For sådan et hospital vil jeg ikke have!

Medmenneskelighed, nærvær og en venlig gestus skal der være tid til. Så må vi til gengæld begynde at sige farvel til nogle af de mange ting, vi gør i hverdagen, der ikke gavner nogen. Vi skal ikke nå mere. Vi skal nå det rigtige. Det vil være vores vigtigste mantra for 2023.

Etisk indspark

♦   Som søn af en praktiserende læge har Morten Ziebell fra barnsben været vant til, at spørgsmål om livet og døden blev vendt ved middagsbordet derhjemme. Hverdagen som lægefaglig vicedirektør på Sjællands Universitetshospital byder også på vidtrækkende etiske problemstillinger.

Nogle af de spørgsmål, som rumsterer i Morten Ziebells hoved, vil han fremover vende med medarbejderne på hospitalet i MAGASIN.

Og du må hjertens gerne byde ind med din mening. Skriv til redaktionen.

Den benhårde sandhed er, at alt for meget af det, vi foretager os i sundhedsvæsenet, ingen reel værdi har. Der er simpelthen ingen evidens for mange af de kontrolskemaer, vi udfylder, for de måltal, vi jager, eller for flere af de tusindvis af behandlinger, vi foretager.

Vi kan se, at vi på sygehusene laver mere end dobbelt så meget i dag, som vi gjorde i 2001. Mere end dobbelt så meget! Og aktuelt stiger det samlede antal af sundhedsydelser faktisk med mellem 7-8 % om året, så tendensen eskalerer.

Derfor forstår jeg godt, hvis nogle af jer læser det her og tænker: Hvordan skal vi dog finde tid og overskud til det i hverdagen? Nogle af jer vil måske også føle, at der ikke er mere at give af.

Det forstår jeg godt. Det er derfor, at vi i fællesskab skal blive klogere på, hvad det rigtige er at nå. Vi har simpelthen brug for jeres hjælp til at identificere alle de ting i jeres hverdag, som ikke giver mening, og som ikke er evidensbaseret, så vi i fællesskab kan gøre op med ideen om, at mere produktion altid er bedre.

Kigger man uden for Danmarks grænser, har man for eksempel i det canadiske sundhedsvæsen siden 2016 identificeret 600 behandlinger uden effekt eller værdi. Jeg er ret overbevist om, at vi med fordel ville kunne lave samme øvelse herhjemme.

Nu går vi i hvert fald i gang her på vores hospital.

På de introduktionskurser, hvor jeg også mødte den omsorgsfulde medarbejder, har de nyansatte også altid mange gode ideer til, hvordan vi som sygehus med fordel kan gøre ting anderledes og mere effektivt – til fordel for både medarbejdere og patienter. Den form for undren vil jeg opfordre jer alle til at holde fast i og gå til jeres afdelingsledere med. Vi har brug for de indspark, og alle ledere her på sygehuset skal være modige til at gå forrest med jer og pege på spildet, pseudoarbejdet og det, der ikke er evidensbaseret.

I skal vide, at vi i direktionen har jeres ryg, når I med et kritisk blik evaluerer de mange aktiviteter, der foregår her på Sjællands Universitetshospital.

For der skal være tid og hjerterum til, at man som medarbejder
kan bøje sig ned og samle et par tabte masker op fra gulvet og give det til et medmenneske, der ikke selv kan.

Sådan et hospital er jeg sikker på, vi er mange, der gerne vil have.

Kontakt redaktionen

Strategi og Plan

Har du en god idé til et emne, vi skal tage op i Magasin?