Klar - parat - velkommen til studerende i den nye Vidensbygning

Allerede 2. september rykker 55 nye bachelorstuderende på 'Den Nye Lægeuddannelse' i Region Sjælland ind i de spritnye bygninger i Vidensbygningen på Sjællands Universitetshospital, Køge. De studerende holder til på de tre øverste etager i bygningen, der er forbundet med hospitalet.
Akademisk Råd og kliniske lektorer fra regionen på rundvisning i Vidensbygningen
Akademisk Råd fra SUH og kliniske lektorer fra hele regionen på rundvisning i den nye Vidensbygning med flotte undervisningsfaciliteter

- Helt ærligt, jeg er imponeret, siger professor Troels Wienecke, Neurologisk Afdeling i Roskilde.

Sammen med andre forskerne i Akademisk Råd på Sjællands Universitetshospital og kliniske lektorer fra samtlige sygehuse i Region Sjælland var Troels Wienecke på rundvisning i den nye Vidensbygning, hvor lægestuderende den 2. september rykker ind.

- Det er virkelig flotte rammer, behagelige rum, godt indeklima, og samtidig er der tænkt på, at de studerende også skal kunne dyrke det gode sociale miljø og få en samhørighed omkring studiet, fortsætter Troels og peger på, det også er superfedt, at studie- og forskerbygningen ligger på sygehuset, så de lægestuderende virkelig får kliniknær undervisning.

Første hold på Den Nye Lægeuddannelse

I dag kan medicinstuderende på Københavns Universitet følge Region Sjælland sporet. Men den 2. september begynder det første hold med 55 bachelorstuderende på den nye selvstændige lægeuddannelse i Region Sjælland.

Det betyder, at Københavns Universitet fremover har to lægeuddannelser. Samtidig fra efteråret 2024 træder en ny studieordning i kraft, og fra 2027 gælder den også for kandidatstuderende. Når den nye lægeuddannelse er rullet fuldt ud i 2030 vil i alt 630 studerende være tilknyttet lægeuddannelsen i Region Sjælland.

Store lokale i Vidensbygningen

Videnshus for alle sundhedsfaglige studerende

Marit Buccarella, chef for lægeuddannelsen i Region Sjælland, glæder sig til at byde både nye og gamle medicinstuderende velkomne i de nye lokaler efter sommerferien - og håbet er, at også andre sundhedsfaglige uddannelser vil bruge lokalerne:

- Her vil vi skabe et levende uddannelsessted, hvor både medicinstuderende, KBU-læger og uddannelseslæger i gang med deres speciallægeuddannelse kan mødes, ligesom vi får mulighed for at sætte fokus på det tværfaglige samarbejde, siger Marit Buccarella.

Når lokalerne ikke er låst til lægeuddannelsen og de lægelige videreuddannelser, så kan andre sundhedsfaglige grupper også booke lokalerne til uddannelsesaktiviteter via Pronestor. Dog kun enkelt bookninger og ikke til varige uddannelsesaktiviteter.

Udover de nye flotte undervisningsrum, grupperum, stillerum og hyggelige loungeområder i nordisk stil med sofaer og kaffemaskiner, er der udviklet innovative og fleksible løsninger, som giver mulighed for andre former for undervisning end den traditionelle. Rummene kan justeres i størrelse, hvor det største har plads til 68 personer. Og nyt avanceret AV-udstyr gør det muligt at holde online møder med mange deltagere på forskellige matrikler.

undervisningsrum

gruppemøde