Nyt projekt HeAT udvikler sundhedsfremmende teknologier for ældre patienter

Den demografiske udvikling med stigende forventet levetid og dermed et stigende antal ældre mennesker medfører stigende pres på sundhedsvæsenet. Innovative digitale løsninger i sundhedsvæsenet kan bidrage til at holde en høj standard for forebyggelse og behandling. Projektet HeAT (Health Advancing Technologies for Elderly) fokuserer på, at forbedre ældre borgeres adgang til et stadig mere digitalt sundhedsvæsen.
Gruppebillede af HeAT-projektets partnerkreds

Desværre har især ældre borgere svært ved at bruge disse digitale løsninger. Derfor fokuserer projektet på, hvordan sundhedsinitiativer og teknologiske løsninger kan udvikles eller tilpasses, så de passer til de ældres behov. Dermed kan behandlingen og livskvaliteten forbedres blandt ældre borgere ved hjælp af sundhedsfremmende teknologier. Det vil således bidrage til at mindske uligheden i sundhed og behandling.

Efter projektets Kick Off konference i maj i Køge resumerer projektleder Mette Bohmann Lystoft om de næste skridt i projektet: ”Vi er nu i gang med etablering af tværfunktionelle og tværnationale arbejdsgrupper for at fremme gode relationer og samarbejde imellem alle partnerhospitaler. Projektstarten og Kick Off forløb meget positiv og med engagerede partnere, der er ivrige efter at samarbejde om at finde sundhedsteknologiske løsninger på tværs af grænser og specialer.”

Projektet løber fra 1. marts 2024 til 28. februar 2027. Sammen med sine fem forskellige hospitalsafdelinger, tre forskningsinstitutioner og en teknologivirksomhed vil projektet i en grænseregional tilgang udvikle de bedste løsninger sammen. I fokus står nogle af de sygdomme, der er mest almindelige i programregionen: kræft, diabetes og epilepsi. På denne måde vil store patientgrupper kunne få gavn af projektet. Højt prioriteret er udviklingen af nye løsninger, et stærkt fokus på implementering og bæredygtigt forankring. Viden og de erfaringer, der opnås i projektet, vil udmøntes i en regional handlingsplan med henblik på at forbedre brugen af sundhedsteknologi blandt ældre på flere områder i sundhedsvæsenet.

HeAT plakater og tysk, dansk og EU-flag

Projektet er medfinanseriet af den Europæiske Union, Interreg Deutschland Danmark.

Danske projektpartnere:

• Sjællands Universitetshospital, Forskningsenheden