Korrektion af kæbestilling - fra henvisning til operation

Behandling af tand- og kæbestillingsafvigelser er et længerevarende forløb med tandregulering, fjernelse af visdomstænder og operation.

Ventetiden til indkaldelse til forundersøgelse hos Tand-, Mund- og Kæbekirurgisk afdeling på Sjællands Universitetshospital i Køge er 6 år.

Kæbeoperation

Henvisning

Afdelingen modtager henvisninger fra egen læge, tandlæger og praktiserende speciallæger.

Når du er henvist til Tand-, Mund- og Kæbekirurgisk afdeling vil en specialtandlæge vurdere om du skal indkaldes til forundersøgelse til korrektion af kæbestilling.

Vi modtager henvisninger på patienter til korrektion af kæbestilling efter de er fyldt 17 år.

Du vil modtage en indkaldelse senest 8 hverdage efter, vi har modtaget din henvisning.

Forundersøgelse

Til forundersøgelsen vil du blive vurderet af en specialtandlæge, hvor du får taget røntgenbilleder og tandaftryk.

Under samtalen bliver der givet en del informationer, så det er en fordel at have pårørende med til samtalen. Det er vigtigt, at du og dine pårørende stiller de spørgsmål I har. Du kan forberede dig inden besøget ved at skrive dine spørgsmål ned.

Det er din egen beslutning om du ønsker at modtage behandlingstilbuddet.

Forundersøgelsen varer ca. 45 min.

Der er i øjeblikket ca. 6 års ventetid til forundersøgelse.

Forbehandling ved reguleringstandlægen

Når du har været til forundersøgelse og før du kan blive indstillet til selve operationen, vil du blive sat i forløb hos en specialtandlæge med henblik på bøjlebehandling. Afdelingen har et samarbejde med 4 specialtandlæger i Region Sjælland der har tilknyttet bøjletandlæger.

Bøjletandlægen vil påsætte bøjler i over- og underkæbe og det kan blive nødvendigt at fjerne tænder under behandlingen med bøjlen. Behandling med bøjle varer min. 1 år.

Når du er færdig med dit forløb hos reguleringstandlægen, vil de sende en henvisning til os med henblik på indkaldelse til operation.

Operation

Når du er klarmeldt til operation vil du blive indkaldt til en forundersøgelse og indlæggelsessamtale hos en kæbekirurg, hvor du bliver grundigt forberedt på operationen. Samtalerne foregår i vores ambulatorium på Sjællands Universitetshospital, Køge.

Efter selve operationen er du indlagt i cirka 1 døgn, og du skal forvente at være sygemeldt i op til 6 uger.

Kontrol

Efter operationen vil du blive indkaldt til kontrol efter 1, 2 og 5 uger og herefter vil du blive indkaldt til årskontrol efter operationen.

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores afdeling på telefon 47 32 38 50 mandag - fredag fra 9.00-12.00.